HUBUNGAN TINGKAT STRES DENGAN POLA ASUH ORANG TUA YANG MEMILIKI ANAK PENYANDANG AUTISME DI PUSAT LAYANAN AUTIS KOTA SAMARINDA
Abstract
Autism is a developmental disorder characterized by impaired social interaction, delayed communication or speech, and limited interests. Most parents experience stress when they confirm that their children are diagnosed with autism. This stress may affect their parenting styles towards their children. This research aims to investigate the correlation between stress level and parenting styles of parents with children with autism at Autism Services Center in Samarinda. This research is an analytical observational study with cross-sectional research design. The sampling method used in this research was purposive sampling method. This research used primary data obtained through questionnaire. The data has analyzed with Fisher exact test. Univariate analysis showed that 58.1% of the respondents experienced moderate stress, while 93.0% of the respondents implemented democratic parenting style. Bivariate analysis exhibited respondents who experienced moderate stress and implemented democratic parenting style was 88% (p-value = 0.252). To sum up, this shows that there is no relationship between stress levels and parenting patterns of parents who have children with autism.
References
Aulita, P. (2021). Ketangguhan dan Dukungan Sosial Pada Ibu yang Memiliki Anak Dengan Autisme. Jurnal Ilmiah Psikologi, 9(1), 97-107.
Chairini, N. (2013). Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Stres Pengasuhan Pada Ibu Dengan Anak Usia Prasekolah Di Posyandu Kemiri Muka. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta. Skripsi.
Clauser, P., Ding, Y., Chen, E. C., Cho, S. (2020). Parenting Styles, Parenting Stress, and Behavioral Outcomes in Children With Autism. School Psychology International, 0(0), 1-24.
Dewi, E. U., Sari, M. R. (2013). Gambaran Pola Asuh Orang Tua Yang Memiliki Anak Autis di SLB Negeri Gedangan. Akper William Booth Surabaya. Skripsi.
Ginting, E. M., & Lubis, R. (2010). Hubungan Antara Harga Diri dan Tingkat Pendidikan dengan Sikap Penerimaan Ibu Terhadap Anak Autis di Yayasan I-Home Schooling Medan. Jurnal Magister Psikologi UMA, 2(1), 41-42
Hardi, N. F., & Sari, F. P. (2019). Parenting Stress Pada Ibu Yang Memiliki Anak Autis. Jurnal Bimbingan Konseling Dan Dakwah Islam, 16 (1), 23.
Hassan, K., & Inam, A. (2013). Factors contributing to stress among parents of children with autism. Nurture, 7(1), 1–8.
Hidayah, R., Yusuf, A., Fitryasari, R. (2017). Studi Fenomonologi: Strategi Koping Orang Tua Dalam Merawat Anak Autism Spectrum Disorder (ASD). Jurnal UMM, 8(2), 165-174.
Hurlock, E. B. (1999). Child Development. Jakarta: Erlangga
Kharmina, N. (2011). Hubungan Antara Tingkat Pendidikan Orang Tua Dengan Orientasi Pola Asuh Anak Usia Dini. Universitas Negeri Semarang. Skripsi
Larete, I. J., Kandou, L. F. J., Munayang, H. (2016). Pola Asuh Pada Anak Gangguan Spektrum Autisme di Sekolah Autis, Sekolah Luar Biasa, dan Tempat Terapi Anak Berkebutuhan Khusus di Kota Manado dan Tomohon. Jurnal e-Clinic, 4(2).
Machmiyah, N. (2019). Hubungan Dukungan Sosial Dengan Stres Pengasuhan Pada Ibu Yang Memiliki Anak Autis di SLB Autis Laboratorium UM Kota Malang. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim. Skripsi.
Maddepungen, M. (2019). Autism Spectrum Disorder.
Mauliana, Putri, Y. S. E., & Panjaitan, R. U. (2014). Pengaruh Karakteristik Orang Tua Terhadap Jenis Pola Asuh Dalam Merawat Anak Penyandang Autisme. Departemen Keperawatan Jiwa Fakultas Keperawatan Universitas Indonesia.
Merinda, S. A. (2017). Hubungan Tingkat Stres Dengan Pola Asuh Orang Tua Anak Autis Di Pusat Layanan Autis (PLA) Kota Malang. Universitas Brawijaya.
Notoatmodjo, S. (2005). Metodologi Penelitian Kesehatan. Rineka Cipta.
Nuha, F. A., Putri, A. M., Triswanti, N. (2020). Hubungan Antara Karakteristik Orang Tua Dengan Stres Pengasuhan Pada Orang Tua Anak Gangguan Spektrum Autisme. Jurnal Psikologi Malahayati, 2(2), 36-47.
Pratiwi, R. A., & Dieny, F. F. (2014). Hubungan Skor Frekuensi Diet Bebas Gluten Bebas Casein Dengan Skor Perilaku Autis. Makara Kesehatan, Volume 3, 34–42.
Putri, A. M., Pramesti, W., & Hapsari, R.D. (2019). Stres Pada Orang Tua Yang Memiliki Anak Dengan Gangguan Spektrum Autisme. Jurnal Psikologi Malahayati, 1(1), 7-13.
Sadock, B. J., & Sadock, V. A. (2014). Buku Ajar Psikiatri Klinis (Edisi 2, p. 588). Buku Kedokteran EGC.
Sipahutar, I. E., & Agustin, N. P. M. E. (2016). Dukungan Keluarga Dalam Merawat Anak Autis. Jurnal Gema Keperawatan, Volume 9, 156–161.
Soendari, T. (2016). Penyandang Autis Dalam Isu Global (Sebuah Pengantar menuju Model Konseling yang Efektif di Sekolah). JASSI ANAKKU, 12 (1), 87–96.
Suryati, S., & Rahmawati, R. (2014). Pengaruh Terapi Bermain Terhadap Interaksi Sosial Anak Autis Di Slb Prof. Dr. Sri Soedewi Masjchun Sofwan, Sh Jambi Tahun 2014. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 16 (1), 142–147.
Wahyudi, I. F. D., Sasmiyanto, Zaini, Mad. (2020). Hubungan Pola Asuh Keluarga dengan Parenting Stress Orang Tua Anak Berkebutuhan Khusus di SLB-BINTORO Kabupaten Jember. Universitas Muhammadiyah Jember.